Jsou namáhavá cvičení nebezpečná?

19. června 2007 v 15:56 |  Sport, fitness, krása
Musíme si nejdříve upřesnit, co chápeme pod pojmem "namáhavá cvičení". Obecně tím rozumíme takovou zátěž, jejímž výsledkem je stav značné únavy až vyčerpání organismu, spojený s nepříjemnými pocity a případným negativním dopadem na zdravotní stav cvičence. Zátěž, která vede k takovým důsledkům, se však může u jednotlivých lidí značně lišit. Pro člověka po operaci je namáhavě posadit se na lůžku, pro špičkového sportovce nemusí být namáhavé uběhnout deset kilometrů.

Lepším termínem v tomto případě bude přiměřenost zátěže. Pro většinu lidí je představa cvičeni činkami spojena s představou nadhraniční zátěže. To je ale základní chyba. Právě cvičení se zátěžemi umožňuje téměř dokonalé přizpůsobení namáhavosti cvičení momentálním možnostem cvičícího. Stejně jako v rehabilitaci i při posilovacím tréninku je zátěž konkrétního tréninku stanovena takovým způsobem, aby byly mírně překročeny momentální možnosti organismu. Tím jsou vytvořeny ideální podmínky pro adaptaci organismu, pro zvýšení jeho funkčních možností. Výsledkem je, že daná zátěž po čase přestává být pro organismus namáhavá a můžeme při stanovení zátěže přistoupit k dalšímu, vyššímu stupni.
Nepřiměřená, nadměrná námaha může být nebezpečná a může vést k poškození organismu. Čím nižší je naše výkonnost, tím vyšší je pravděpodobnost dostat se do situace, kdy se střetneme nadměrnou a nepřiměřenou zátěží. Naopak vysoká zdatnost, dosažená pravidelnou, neustále se zvyšující - ale vždy přiměřenou - zátěží, je nejlepší prevencí nadměrné a tudíž nebezpečné námahy.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama