Můžete mi napsat nějaké cviky na břicho?

19. června 2007 v 15:57 |  Sport, fitness, krása
Tuto otázku kladou daleko častěji muži než ženy. Snad se to dá přičítat tomu, že jednou ze základních mužských neřestí naší doby je holdování žlutému moku, který dokáže napáchat na jejich pasu pořádné škody. A tak muž s břichem vytahaným od mnohaletého pití piva přijde k trenérovi kulturistiky a jen tak mimochodem utrousí výše zmíněný dotaz. Když se mu trenér snaží problematiku tvorby štíhlého pasu vysvětlit, odbude jej slovy: "Nedělej z toho vědu a napiš mi pár cviků."

Štíhlý pas s pevně se rýsujícím svalstvem je základním stavebním kamenem pěkné postavy. Mezi kulturisty najdeme mnoho cvičících, jejichž hrudník, paže či záda vzbuzují respekt svými rozměry. Jakmile však sundají svetr či tričko a objeví se jejich netrénovaný, povolený, stálým přejídáním vytahaný pas, je po dojmu.
Dosažení pěkného pasu není jen otázkou cviků pro břišní svalstvo. Nepěkný tvar pasu je způsoben více faktory. Především je to ochablé, nedostatečně trénované svalstvo, tj. přímý břišní sval a šikmé břišní svaly. Toto ochablé svalstvo je většinou doprovázeno zkrácením svalů paravertebrálních, dále zkrácením flexorů kyčelního kloubu a čtyřhranného svalu bederního. Výše uvedená svalová nerovnováha vede k anteverzi pánve, jejímž důsledkem je pak většinou vadné držení těla, svalovou ochablost pasu dále akceptující.
Povolené břicho není tedy izolovaný problém. Souvisí s celkovým ochabnutím svalstva a špatnou životosprávou; bez spojení s podstatnou změnou ve stravovacích zvyklostech a ve způsobu využití volného času se nedá samostatně odstranit.
Pokud některý trenér z neznalosti či pohodlností reaguje na uvedenou otázku napsáním nějaké sestavy cviků pro břišní svaly, může dotyčnému tazateli i uškodit. Při rozvinuté svalové nerovnováze totiž většinu práce pří klasických cvicích přímého břišního svalu přebírají právě svaly přetížené a zkrácené (zvláště sval bedrokyčlostehenní), což má za následek jejich další zkrácení a zhoršení dosavadního stavu.
Výběr cviků pro zpevnění břišního lisu, objem i intenzitu práce pro tyto svalově skupiny je třeba určovat individuálně na základě posouzení konkrétního stavu této oblasti a celkového stavu svalového systému daného jedince.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama